Kan kantinen være en god testarena for matprodusenter? Kan massetesting via kantiner bidra til bedre produktutvikling? Selve kongstanken i Food (R)evolution mener JA! Men det må selvsagt testes ut i praksis. Av den grunn skal det gjennomføres 3 stk testunder i prosjektet – og Testrunde #1 er nå gjennomført. I løpet av mai og juni har vi møtt over 5000 kantingjester fordelt på 14 forskjellige lokasjoner og 18 ulike kantiner. På vegne av Food (R)evolution-prosjektet vil jeg takke alle deltagere for sitt bidrag inn i prosjektet. Konseptet rundt Food (R)evolution hviler i sin helhet på kantinegjestene og deres engasjement/interesse i å prøve ut nye produkter – for deretter å gi sin tilbakemelding. På den måten er hver eneste gjest viktig for oss.
Sjekk ut resultatene – vi kan avsløre at de er lovende for fortsettelsen!
Funn #1: Kantinegjester tør å prøve nye produkter!
55% av gjestene våre prøvde en eller flere av våre testretter, hvilket er fantastisk! Hva forteller det oss? Jo, kantinegjester engasjerer seg og er nysgjerrige på nye produkter – og det er Steg 1 mot et suksessfullt konsept.
Funn #2: En stor andel av gjestene engasjerer seg
33% av våre gjester (N=1221) scannet QR-koden som stod på bordene og gav oss sin vurdering. Dette representerer et høyt antall gjester og det kvalifiserer definitivt til begrepet massetesting for matprodusentene. Jo høyere antall desto mer pålitelige data.
Funn #3: Kantinegjestene var positive til de nye rettene
Vi hadde totalt 4 forskjellige retter i testrunde #1. 50% av kantinene prøvde et vegetarburger-product (LIV LAGA i en burger eller wrap) og 50% prøvde et kyllingerstatningsprodukt laget av erteprotein (NATURLI Chick Free i en red curry eller wrap).
Gjestene ble spurt om å evaluere retten på en skala fra 1-6 og de gjennomsnittlige karakterene er vist under. Som forventet varierte vurderingene – men på et overordnet nivå endte alle produktene i den positive enden av skalaen.
Det å spise mer plantebasert er en reise – og disse resultatene viser at vi blir mer modne!
Funn #4: Kantinegjester liker slike arrangementer!
89% av alle respondenter er meget positive til slike arrangementer i kantinen. Dette får oss til å føle oss velkommen!
Funn #5: Kantinegjester ønsker slike arrangementer ganske ofte
94% ønsker at slike arrangementer blir gjennomført en gang pr kvartal eller oftere.
Funn #6: Erfaringer fra kantinen kan endre private innkjøpsvaner
39% tror det er sannsynlig eller veldig sannssynlig at de vil endre private innkjøpsvaner hvis de får muligheten til å prøve ut nye produkter i kantinen og liker dem. Dette er effekten vi ønsker av Food (R)evolution!