Gjennom 3 testrunder har vi nå fått testet 6 bærekraftige produkter fra Hoff og Orkla, flere ulike testkonsepter og nivåer av kompleksitet – og JA, kantinen viser jeg å være en god testarena for matprodusenter og arena for å skape økt kjennskap og kunnskap om bærekraftig mat – både blant gjestene, men også kantineansatte!
Testrunde #3 …
Kortere planleggingstid…
Mer hemmelighold rundt produkter…
Ingen aktiv tilstedeværelse fra prosjektet på testdag…
Mange nye stakeholders…
...men vi lykkes godt igjen!
Testrunde #3 ble gjennomført i 14 kantiner fordelt på 11 forskjellige lokasjoner ila uke 21-22 2023. I denne runden har vi jobbet med å effektivisere alle prosessene knyttet til testrunden – dette for å møte matprodusentenes forventning til leveringstid og kostnadsnivå på tester.
Hoff testet denne gangen et ikke-lansert plantebasert produkt benyttet i en Chilli sin carne oppskrift, mens Orkla testet sin lansere Naturli plantebaserte farse i en taco. Begge testrettene ble servert som en av kantinenes varmretter på testdag.
Selv om færre gjester valgte å prøve testrettene denne gangen, så fikk produsentene veldige gode tilbakemeldinger på produktene og testrettene. Alle produktene/rettene som er testet hittil i Food (R)evolution har respondentene gitt karakter 4-5 på en skala fra 1 til 6 (6 høyest), og 70-80% av respondentene svarer at de ville kjøpt produktene igjen! Dette er veldig gledelig for produsentene og ikke minst bidrar høy kvalitet på testprodukter til at gjestene og kantinepersonalet får økt tillit Food (R)evolution som testkonsept.
At 38% av respondentene hittil også oppgir at slike testdager i kantinen faktisk bidrar til at de endrer sine innkjøpsvaner, styrker troen vår på at vi faktisk kan skape positive endringer i folks matvaner gjennom Food (R)evolution!
Vi ser at det er viktig for både for gjestene og kantineansatte med variasjon i type testprodukter og oppskrifter, i tillegg til mer informasjon rundt hva de spiser og hvorfor dette er mer bærekraftig enn andre matvarer. Tidspunkt for testrunder og god inkludering og
informasjon til alle involverte til Food (R)evolution er viktige forutsetninger for å lykkes med testingen. Vi vil derfor jobbe videre med å styrke kommunikasjonen og å skape mest mulig bredde i matprodusenter vi ønsker å tiltrekke oss i Food (R)evolution og ikke minst øke antall testkantiner i porteføljen vår.
Men at 77% av kantinelederne og 93% av respondentene hittil ønsker testrunder kvartalsvis eller hyppigere viser at de synes det er gøy at det skjer noe annerledes i kantinen, at de er nysgjerrige på nye og mer bærekraftige produkter og ikke minst at det er et stort potensial
for testing.
Planlagt oppstart av Food (R)evolution som en kommersiell enhet nærmer seg med stormskritt og vi gleder oss til å kunne gjennomføre mange flere testrunder og engasjere gjester og ansatte og kunder til å ta del i reisen mot mer bærekraftige spisevaner!
Tusen takk til alle involverte!